Docent of samenwerkingsverband

Docent of samenwerkingsverband

Docent of samenwerkingsverband

Waarschijnlijk komt het niet heel vaak voor dat u een kind in de klas heeft dat langdurig of chronisch ziek is. Als dat gebeurt, kan het voor u als docent lastig zijn om te bepalen hoe u hiermee omgaat. U wilt de leerling in kwestie les blijven geven, maar soms is dit simpelweg niet mogelijk, bijvoorbeeld bij een lange opname in het ziekenhuis. Toch bent u verplicht de leerling te begeleiden en te helpen.

Als Expertisecentrum weten wij veel over zieke leerlingen en de impact van de ziekte op de onderwijsontwikkeling. Wij denken graag met u mee, in de vorm van informatie, advies en ondersteuning. Ook kunnen wij uw leerling lesgeven als hij langdurig opgenomen wordt. Dit doen we altijd in samenspraak met u als docent, maar ook met het samenwerkingsverband waar uw school bij aangesloten is.

Samen met de ouders van uw leerling komen we graag tot een gedegen plan van aanpak. Zo zorgen we ervoor dat iedere leerling zich zo goed mogelijk kan blijven ontwikkelen.


Onze diensten

  • Informeren over gevolgen ziekte/behandeling op onderwijs
  • Adviseren over aanpassingen/oplossingen
  • (deels) Overnemen lesgevende taak
  • Adviseren over onderhouden contact met leerling, ouders/verzorgers
  • (adviseren over) De inzet van bijvoorbeeld KlasseContact
  • Organiseren van informatieavonden
  • Voorlichting op school of deelname aan overleg


Onze diensten

Onderwijs | Adviseren en voorlichten | Ondersteunen, bemiddelen

  • Het voeren van advies en informatiegesprekken met ouders, het kind en/of school
  • Lesgeven en helpen bij het maken van schoolwerk en examens, zowel in het ziekenhuis als thuis
  • Het kind motiveren om de draad weer op te pakken
  • Een luisterend oor bieden
  • Informeren over de gevolgen die ziekte en/of behandeling kunnen hebben voor het onderwijs en de schoolloopbaan
  • Bemiddeling tussen school en ouders en aangeven waar een leerling recht op heeft

Interessante nieuwsberichten

Nelis: na een valse start weer volop in de race

De overstap naar het middelbaar onderwijs is voor bijna elke leerling spannend. Een nieuwe school, een groot gebouw, een nieuwe klas met onbekende klasgenoten, nieuwe vakken en wisselende docenten en niet te vergeten voor het eerst echt huiswerk. Voor Nelis, een jongen uit een plattelandsdorp op Goeree-Overflakkee was de eerste week van het brugklasjaar nog veel spannender. Bij hem werd …

“Waarom was je gisteren nu weer niet op school? Je hebt je proefwerk alweer gemist.”

Een voorbeeld van een uitspraak van medeleerlingen – maar ook van docenten – die een leerling met SOLK vaak te horen krijgt wanneer hij of zij op school door de gang loopt of in de klas zit. Een dergelijke uitspraak komt vaak hard binnen. Want kinderen met SOLK wíllen wel naar school, maar er zijn vaak van die dagen dat …

Goede opleiding voor zieke leerling steeds belangrijker

Gedurende mijn loopbaan als docent bij de Utrechtse Ziekenhuisschool en later als consulent onderwijsondersteuning bij de Educatieve Voorziening van het Erasmus MC in Rotterdam, ben ik altijd betrokken geweest bij leerlingen met de chronische ziekte cystic fibrosis (CF), ook wel taaislijmziekte genoemd. CF is een erfelijke en ongeneeslijke ziekte. Als je CF hebt, dan is het slijm door het hele …

Mathijs (14): “Dankzij het Expertisecentrum vond ik de motivatie om te leren terug”

Na wat eerst leek op een hardnekkige griep, de hele familie had immers de griep te pakken, werd Mathijs via de kinderarts met spoed doorverwezen naar het Erasmus MC – Sophia kinderziekenhuis. Elf weken ziekenhuisopname volgden. Zenuwslopende weken voor de hele familie, waarin duidelijk werd dat Mathijs geen griep had, maar een ziek hart. Vele behandelingen en medicijnen later, periodes …