Ervaringsverhalen
Ervaringsverhalen: tips, herkenning en advies van andere zieke leerlingen, hun ouders of decenten.
“In het begin was Emma te ziek, maar toen ze in staat was om school te krijgen was ze enorm blij. Dat was het lichtpuntje van haar dag!”
Het verhaal over een jonge hartpatiënt
Als Emma (4) de diagnose gedilateerde cardiomyopathie krijgt, belandden de ouders in een hel. Ze wijken vanaf dat moment niet meer van de zijde van hun dochtertje. Consulent Muriëlle is een van de begeleiders op het gebied van onderwijs van Emma en haar ouders tijdens haar verblijf in het ziekenhuis. Ze heeft de ouders mogen interviewen over de hele periode van moment van diagnose tot aan nu.
Lees verder
Het verhaal van juf Tara
Kort na de zomervakantie krijgt Maas (9) last van buikpijn. Zo erg dat juf Tara Maas’ moeder belt om hem op te halen. Ze gaan naar de dokter, worden doorgestuurd naar het ziekenhuis. De diagnose: leukemie. Tara, nuchter als ze is, besluit de klas in te lichten: “Ik maak alles bespreekbaar en bied een veilige haven. In goede én minder goede tijden.”
Lees verder
“Maas’ klas zit in zijn laptop. Die wetenschap is voor hem voldoende om te voelen dat de klas er voor hem is.”
“De leerkrachten zijn speciaal getraind door een verpleegkundige uit het Erasmus MC om Melanie te helpen als dat nodig is.”
Het verhaal van Melanie
Vorig jaar maakten we kennis met de negenjarige Melanie, die zes lange maanden doorbracht in verschillende ziekenhuizen. Hoewel Melanie weinig energie heeft en veel zorg nodig heeft, gaat ze dankzij haar toegewijde ouders en leerkrachten op basisschool De Peppel nu weer iedere dag naar school. Een schoolvoorbeeld van passend onderwijs.
Lees verder
Het verhaal van Mathijs
Mathijs werd met spoed doorverwezen naar het Sophia kinderziekenhuis. Daar werd bij hem een hartziekte vastgesteld. Al tijdens de eerste opname in het ziekenhuis gaf de pedagogisch medewerker het advies om school weer op te pakken en zo kwam het Expertisecentrum al snel in beeld. Na negen maanden kreeg Mathijs een nieuw hart. Daarna volgden nog een aantal ziekenhuisopnames.
Mathijs had het afgelopen jaar weinig zin in school. Hij zag het nut er niet van in, had een lage concentratieboog en had moeite dingen te onthouden.
Lees verder
“Dankzij het Expertisecentrum vond ik de motivatie om te leren terug”
“Mieke helpt me met werken, woordjes doen en rekenen.”
Het videoverhaal van Ali
Ali is 8 jaar, nierpatiënt en krijgt drie keer per week vier uur lang hemodialyse in het Erasmus MC-Sophia. In het ziekenhuis krijgt hij les van een consulent van het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs Rotterdam. Ook volgt hij daar les via KlasseContact.
Bekijk de film
Het verhaal van Andrica
Andrica de Vries is als kinderoncoloog bij het Sophia kinderziekenhuis heel stellig over het volgen van onderwijs tijdens een ziekteperiode. “Dat is echt een must. Je moet als kind dingen leren en daarnaast is het heel belangrijk dat kinderen in contact blijven met leeftijdsgenoten, zodat ze het gewone leven blijven ervaren. Het geeft ook een stukje afleiding. Ik weet niet of het te bewijzen is, maar ik ben ervan overtuigd dat ze de behandeling daardoor beter doorstaan. Als het enigszins kan, dan moet een kind zo snel mogelijk weer naar school, vind ik.”
Lees verder
“Daarnaast is het heel belangrijk dat kinderen in contact blijven met leeftijdsgenoten.”
“Daarnaast is het heel belangrijk dat kinderen in contact blijven met leeftijdsgenoten.”
Het verhaal van Andrica
Andrica de Vries is als kinderoncoloog bij het Sophia kinderziekenhuis heel stellig over het volgen van onderwijs tijdens een ziekteperiode. “Dat is echt een must. Je moet als kind dingen leren en daarnaast is het heel belangrijk dat kinderen in contact blijven met leeftijdsgenoten, zodat ze het gewone leven blijven ervaren. Het geeft ook een stukje afleiding. Ik weet niet of het te bewijzen is, maar ik ben ervan overtuigd dat ze de behandeling daardoor beter doorstaan. Als het enigszins kan, dan moet een kind zo snel mogelijk weer naar school, vind ik.”
Lees verder
“Je beseft dat als er iets niet gaat zoals je wilt, je wel positief moet blijven.”
Het videoverhaal van Tim
Tim speelt in de selectie van NAC en zit op een school in Breda. Kort na het oplopen van een knieblessure wordt bij hem ook de Ziekte van Crohn vastgesteld. Noodgedwongen verlaat hij de selectie. Expertisecentrum Ziek en Onderwijs zorgt dat hij weer kan terugkeren op zijn oude school in Barendrecht. Verder zorgt het Expertisecentrum dat Tim, wanneer hij te ziek is om naar school te gaan, toch zijn toetsen kan maken.
Bekijk de film
Het verhaal van Abigail
Een jaar geleden heeft Abigail (13 jaar) op school een ongeluk gehad tijdens de gymles. Door een val van 2,5 meter beschadigde ze haar ruggenmerg, waardoor bepaalde zenuwen niet goed meer functioneerden. Dit leidde tot uitval van haar linkerbeen en veel zenuwpijn. Zes weken na het ongeluk mocht Abigail voorzichtig gaan revalideren en heeft haar school het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs ingeschakeld, zodat ze zo min mogelijk leerachterstand zou oplopen.
Lees verder
“Zes weken na het ongeluk mocht Abigail voorzichtig gaan revalideren.”
“Zes weken na het ongeluk mocht Abigail voorzichtig gaan revalideren.”
Het verhaal van Abigail
Een jaar geleden heeft Abigail (13 jaar) op school een ongeluk gehad tijdens de gymles. Door een val van 2,5 meter beschadigde ze haar ruggenmerg, waardoor bepaalde zenuwen niet goed meer functioneerden. Dit leidde tot uitval van haar linkerbeen en veel zenuwpijn. Zes weken na het ongeluk mocht Abigail voorzichtig gaan revalideren en heeft haar school het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs ingeschakeld, zodat ze zo min mogelijk leerachterstand zou oplopen.
Lees verder
“Door haar hartafwijking kostte het meedraaien in het normale lesrooster veel te veel energie.”
Het verhaal van Semmy
Het is een hele reis voor Semmy geweest om terecht te komen op een school die aansluit bij haar behoefte aan extra zorg. En daar heeft het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs een centrale rol in gespeeld. Cissy, moeder van bijna 5-jarige Semmy heeft al die tijd nauw contact onderhouden met Murielle, consulent van het Expertisecentrum.
Lees verder
Het verhaal van Chris en Noah Dean
Leraar Chris van de Dr. H. Bavinckschool in Dordrecht heeft van dichtbij gezien wat het voor impact heeft als een leerling chronisch ziek is. Noah Dean (11 jaar) heeft diabetes. Door sterke schommelingen in zijn suikerspiegel kon hij op een gegeven moment niet meer het normale programma volgen in zijn klas op een reguliere school. Langere tijd ziek thuis blijven was voor de ouders en school geen optie en daarom is het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs ingeschakeld.
Lees verder
“Langere tijd ziek thuis blijven was voor de ouders en school geen optie.”
“Langere tijd ziek thuis blijven was voor de ouders en school geen optie.”
Het verhaal van Chris en Noah Dean
Leraar Chris van de Dr. H. Bavinckschool in Dordrecht heeft van dichtbij gezien wat het voor impact heeft als een leerling chronisch ziek is. Noah Dean (11 jaar) heeft diabetes. Door sterke schommelingen in zijn suikerspiegel kon hij op een gegeven moment niet meer het normale programma volgen in zijn klas op een reguliere school. Langere tijd ziek thuis blijven was voor de ouders en school geen optie en daarom is het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs ingeschakeld.
Lees verder