Wanneer een leerling in de klas langdurig ziek is, verandert niet alleen zijn of haar eigen schoolervaring, maar ook de dynamiek binnen de klas. Als leerkracht speel je een cruciale rol in hoe de groep hiermee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat de leerling zich verbonden blijft voelen en hoe houd je de klas betrokken zonder dat dit ten koste gaat van anderen?
De impact op klasgenoten
Een zieke leerling kan bij klasgenoten verschillende emoties oproepen, zoals bezorgdheid, nieuwsgierigheid of zelfs onzekerheid over hoe ze met de situatie om moeten gaan. Soms kan er sprake zijn van verdriet of angst, vooral als het om een ernstige of ongeneeslijke ziekte gaat. Andere kinderen kunnen jaloers worden op de ‘extra aandacht’ die de leerling krijgt of zich juist buitengesloten voelen omdat ze niet goed begrijpen wat er speelt.
Een open gesprek helpt om misverstanden te voorkomen. Geef eerlijke, begrijpelijke informatie en benadruk hoe de klas de zieke leerling kan steunen. Bijvoorbeeld door samen kaartjes te maken, regelmatig contact te houden of praktische hulp te bieden in de klas.
De rol van de leerkracht
Als leerkracht ben je de spil in het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving. Dit kun je doen door:
- Uitleg te geven over de ziekte op een manier die past bij de leeftijd van de leerlingen. Houd rekening met de wensen van de leerling en ouders.
- Empathie te stimuleren door leerlingen te laten verwoorden hoe ze zich voelen en hoe ze hun zieke klasgenoot kunnen steunen.
- Inclusie te bevorderen, bijvoorbeeld door de leerling, als dat mogelijk is, via videoverbinding in contact te laten blijven met de groep.
Hoe houd je de zieke leerling betrokken?
Een langdurig zieke leerling kan zich eenzaam voelen, zeker als hij of zij weinig contact heeft met klasgenoten. Hier zijn enkele manieren om verbondenheid te behouden:
- Regelmatig contact via video of berichten: Laat de klas een korte update sturen of een groepsopdracht opnemen waarin de leerling betrokken wordt.
- Een buddy-systeem: Wijs een klasgenoot aan die de leerling op de hoogte houdt van wat er in de klas gebeurt.
- Flexibele lesvormen: Denk aan hybride onderwijsoplossingen, waarbij de leerling online kan deelnemen aan bepaalde lessen of opdrachten. KlasseContact biedt hiervoor uitstekende mogelijkheden.
Wat als de leerling terugkeert?
Als de leerling na een periode van afwezigheid terugkomt, kan dit spannend zijn voor zowel de leerling als de klas. Bereid de groep hierop voor door uit te leggen wat ze kunnen verwachten. Misschien heeft de leerling nog weinig energie, ziet hij of zij er anders uit of heeft extra ondersteuning nodig. Creëer een warme en begripvolle omgeving, waarin de leerling zich welkom voelt zonder overmatige aandacht op de ziekte te leggen.
Kortom:
Een ziek kind in de klas beïnvloedt de groepsdynamiek, maar biedt ook kansen om empathie, solidariteit en veerkracht te ontwikkelen. Door open communicatie en ondersteuning zorg je ervoor dat zowel de zieke leerling als de rest van de klas zich veilig en betrokken voelt. Een klas waarin begrip en verbondenheid centraal staan, helpt iedereen om met de situatie om te gaan.
Wil je weten of jouw leerling in aanmerking komt voor KlasseContact of wil je (kosteloos) advies over hoe om te gaan met een zieke leerling in jou groep? Neem dan contact op het met Expertisecentrum Ziek en Onderwijs Rotterdam via ziekenonderwijs@erasmusmc.nl of 010-7036955.