Het verhaal van
Chris en Noah Dean
Het verhaal van
Chris en Noah Dean
Het verhaal van Chris en Noah Dean
Leraar Chris van de Dr. H. Bavinckschool in Dordrecht heeft van dichtbij gezien wat het voor impact heeft als een leerling chronisch ziek is. Noah Dean (11 jaar) heeft diabetes. Door sterke schommelingen in zijn suikerspiegel kon hij op een gegeven moment niet meer het normale programma volgen in zijn klas op een reguliere school. Langere tijd ziek thuis blijven was voor de ouders en school geen optie en daarom is het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs ingeschakeld.
“Voor ons als school kwamen er mogelijkheden in beeld waarvan we het bestaan nog niet wisten.”
Mogelijkheden
“Voor mij was het de eerste keer dat ik te maken kreeg met de begeleiding van een chronisch ziek kind en daarmee ook met het Expertisecentrum, aldus Chris. Allereerst is er een consulent bij ons op school langsgekomen, die de mogelijkheden schetste hoe Noah Dean het onderwijs zou kunnen blijven volgen, ondanks zijn ziekte. Daarnaast nam zij contact op met het ziekenhuis en de artsen. Ook regelde zij tijdelijk onderwijs aan huis en KlasseContact. Daarmee werd voorzien in een totaalpakket aan advies en ondersteuning. Voor ons als school kwamen er mogelijkheden in beeld waarvan we het bestaan nog niet wisten.”
“Consulent Ellen en ik hadden regelmatig contact. Ik moest zelf echt een stukje kennis opdoen over diabetes. Wat doet dat met je hoofd, je lichaam en je conditie? Wat kan Noah Dean aan? Daarnaast was er Evelien van het Expertisecentrum, die Noah Dean thuis les gaf. Met haar had ik elke week contact over het schoolwerk van de komende week.
In eerste instantie hebben we getracht het zo in te richten dat Noah Dean op deze school kon blijven. Maar uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat we hier als gewone basisschool niet op zijn ingesteld. We wilden het wel, maar we hebben de mogelijkheden niet om bijvoorbeeld verpleegkundige hulp in te schakelen en in kleinere klassen te voorzien. Daarom zijn we samen het traject ingegaan om voor Noah Dean een passende school te vinden.”
Een nieuwe start
“Het afscheid in de klas had grote impact op de groep. Want ondanks het feit dat Noah Dean op een gegeven moment noodgedwongen thuis (i.p.v. op afstand) de lessen volgde door middel van KlasseContact*, hoorde hij erbij en was hij onderdeel van de groep. Hij deed zelfs mee met zingen en op het bord kijken. Na het afscheid heb ik Noah Dean nog opgezocht op zijn nieuwe school. Daar is alles ingericht op persoonlijke begeleiding. Er zijn kleinere ruimtes, rustige ruimtes, kleine groepen, één op één, of één op vier begeleiding. Als er wat is met zijn suikerwaarden, kan hij even uitrusten. Ook heb ik contact gehad met zijn ouders. Ze merken dat hij weer tot leren komt en zich ontwikkelt. Natuurlijk is hij ziek. Maar hij kan het. Hij wil graag!”
“Onderwijs is de plek waar je groeit. Wij moesten bepalen wat daarin de mogelijkheden waren voor Noah Dean. Het Expertisecentrum heeft de schakels gelegd. De kunde van Ellen was hierbij onontbeerlijk. Zij voorzag in de stappen waar wij naartoe moesten groeien. Dat is iets waar we ons, ik als leraar van Noah Dean maar ook zijn ouders, enorm in gesteund voelden.”
Noah Dean zit nu op een school voor speciaal onderwijs aan langdurig zieke kinderen. Hij krijgt hier de kans om zich (in zijn eigen tempo) verder te ontwikkelen.
“In eerste instantie hebben we getracht het zo in te richten dat Noah Dean op deze school kon blijven.”