Interview: maak kennis met Hilmar Hoekstra

Hilmar is één van de twee consulenten onderwijsondersteuning die begin dit jaar haar entree maakte binnen ons Expertisecentrum. Ze verdiende haar sporen in het onderwijs, haar ervaring is breed. Zo gaf ze enkele jaren Duitse les op een middelbare school, maar stapte al snel over op het geven van bijles aan kinderen en jongvolwassenen die om diverse redenen kortere of langere tijd niet naar school konden. Zo maakte Hilmar kennis met het onderwijs aan zieke leerlingen, een rol die ze als consulent nu ook voor het Expertisecentrum oppakt. Hilmar heeft twee dochters, doet aan sport – “conditie en een beetje krachttraining” – en kijkt graag spannende Netflix-series. We legden ook Hilmar zeven lastige stellingen voor.

Mijn collega’s omschrijven mij als:

  1. Een serieus persoon, betrokken bij de zieke leerling en zijn familie
  2. Iemand die in is voor een geintje; de glimlach van een kind, daar doe ik het voor

“Ik ben altijd erg betrokken bij ‘mijn’ leerlingen. Ik leef met hen mee en verdiep me in hun ziektebeeld,” vertelt Hilmar. “Ik probeer mijn vak altijd met humor uit te oefenen. Ik zorg altijd voor een lach, zowel bij de leerling als bij mijzelf.”

Ik geef het liefst les aan kinderen:

  1. Op de basisschool
  2. Op het voortgezet onderwijs

Hilmar gaf een aantal jaren les op een middelbare school en ook daarbuiten werkt ze veel met leerlingen vanaf 12 jaar. “Met deze leeftijdsgroep heb ik de meeste ervaring. Een erg leuke doelgroep.”

Mijn ervaring in het onderwijs:

  1. Helpt mij enorm in deze nieuwe job
  2. Is heel anders dan wat ik nu aan kennis en ervaring inzet

“Vakinhoudelijk is het niet perse heel anders dan wat ik eerder deed,” zegt Hilmar. “Het 1-op-1 lesgeven is natuurlijk niet te vergelijken met het lesgeven aan een klas van dertig leerlingen. Voor het werken met zieke leerlingen heb je naast didactische ervaring ook kennis nodig van verschillende ziektebeelden. Dat maakt het echt heel anders, uitdagend ook,” vindt Hilmar.

Op een gemiddelde werkdag:

  1. Werk ik in het ziekenhuis, op de afdelingen of het kantoor van het Expertisecentrum
  2. Ben ik veel onderweg voor huisbezoeken en overleg met bijvoorbeeld scholen.

Hilmar valt net als Annemieke onder de ‘buitendienst’. Hilmar: “Ik ga op huisbezoeken en overleg met de docenten van de zieke leerlingen op school. Ik ben dus veel onderweg. Toch probeer ik ook af en toe in het ErasmusMC-Sophia te zijn. Voor overleg, maar ook om mijn nieuwe collega’s te leren kennen.”

Het belangrijkste van lesgeven aan zieke kinderen vind ik:

  1. Afleiding van de ziekte en alles daaromheen
  2. Het blijven ontwikkelen van de leerling in kwestie

“Dat is makkelijk! Het spreekt voor zich dat een leerling zich moet blijven ontwikkelen,” vindt Hilmar. “Ik kies dus voor afleiding van de ziekte. Juist door die afleiding bied je een leerling de mogelijkheid om zich te blijven ontwikkelen. Wat ik daarnaast belangrijk vind is dat een leerling het contact met zijn klasgenootjes, met school, onderhoudt. Ook dat zorgt voor welkome afleiding.”

In mijn tas zit:

  1. Allerlei lesmateriaal, van puzzels tot kleurplaten en van schoolboeken tot sudoku’s
  2. Een tablet met daarop allerlei handige apps geïnstalleerd

Hilmar begint te lachen. “Er zitten geen kleurplaten in mijn tas, daar maak je een leerling op de middelbare school niet blij mee. Maar mijn tas zit wel vol met allerlei oefenmateriaal.”

Op mijn vrije zaterdag:

  1. Heb ik thuis nog een aantal klussen uit te voeren
  2. Ga ik lekker op pad met vrienden of familie

Onze consulenten hebben vaak volle werkweken, dus het huishouden blijft liggen tot het weekend. Ook voor Hilmar: “Echt vrij ben ik in het weekend zelden. Want naast de huishoudelijke klussen en de boodschappen hebben mijn tienerdochters soms hulp nodig met hun schoolwerk. Hilmar begeleidt ook in het weekend regelmatig leerlingen die bijvoorbeeld voor hun eindexamens een presentatie moeten voorbereiden. Hilmar besluit: “Niet erg hoor, ik vind het allemaal superleuk om te doen!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *