Lesachterstand tijdens de zomervakantie beperken?

Anja Niemeijer1. Leerling, 2. Familie, 3. Leerkracht/docent, 4. Samenwerkingsverband, 5. (para)Medici, Doelgroep, Uncategorized

Praktische tips voor leerkrachten

Leerlingen met een chronische ziekte lopen een verhoogd risico op een lesachterstand. Uiteraard hebben deze leerlingen ook recht op vakantie, maar het kan zijn dat zij de behoefte voelen om tijdens de zomervakantie even een tandje bij te schakelen of ter afleiding door willen blijven gaan met het schoolwerk. Hier zijn praktische tips voor leerkrachten om deze leerlingen te ondersteunen vóór, tijdens en na de zomervakantie:

1. Voorbereiding vóór de zomervakantie

✅ Maak een zomervooruitblik met doelen:
Bespreek samen met de leerling en ouders welke leerdoelen belangrijk zijn voor de komende periode. Focus op kernvakken zoals taal en rekenen.

✅ Stel een persoonlijk vakantie-leerplan op:
Houd het laagdrempelig en haalbaar. Denk aan:

  • 2 à 3 keer per week korte opdrachten
  • Gebruik van educatieve apps of websites
  • Koppeling aan interesses van de leerling (bv. een boek lezen over een hobby)

✅ Zorg voor passende materialen:
Geef eventueel materialen mee naar huis zoals:

  • Oefenboekjes (bv. Zwijsen, Malmberg, Junior Einstein)
  • Inlogcodes voor online platforms
  • Persoonlijke video’s of instructies (bij langdurige afwezigheid)

2. Tijdens de zomervakantie

✅ Stimuleer structuur op een speelse manier:
Voorzie een “vakantie-leerkalender” waarop ze zelf kunnen afvinken. Houd het licht, bv. “lees 10 minuten”, “doe een rekenquiz”, “schrijf een vakantiekaart”.

✅ Zet in op laagdrempelig contact:

  • Eén motiverend berichtje van jou (of de school) tijdens de vakantie kan al veel betekenen.
  • Stimuleer eventueel contact met een maatje uit de klas via videogesprekken of samen leren.

✅ Tip voor ouders:

  • Geef hen praktische handvaten zoals “10 minuten per dag is genoeg”, of suggesties voor educatieve uitstapjes (bibliotheek, museum, natuur).

3. Na de zomervakantie

✅ Begin met een zachte herstart:
Gun de leerling tijd om terug in het ritme te komen. Begin met herhaling en succeservaringen.

✅ Plan een check-in gesprek:
Vraag hoe het gegaan is, wat lukte en wat moeilijk was. Gebruik dit om het begin van het schooljaar goed af te stemmen.

✅ Werk met een flexibele aanpak:
Houd rekening met vermoeidheid of wisselende belastbaarheid. Bied eventueel extra ondersteuning of een aangepast rooster aan.

Hoe kan een zomerschool helpen?

In sommige gemeenten worden ook zomerscholen aangeboden. Een zomerschool kan helpen eventuele lesachterstanden die door ziekte zijn opgelopen, in te halen.

Lees hier het verhaal over Mila. Hoe de zomerschool haar hielp weer vertrouwen te krijgen in leren.

Mila (11 jaar, groep 7) had door een chronische darmaandoening regelmatig last van ziekenhuisopnames, vermoeidheid en afwezigheid op school. Vooral het voorjaar voor de zomervakantie was zwaar. Ze miste veel lesdagen en raakte achter op rekenen en spelling. Daarnaast begon haar zelfvertrouwen te wankelen: ze durfde in de klas steeds minder haar vinger op te steken en voelde zich “langzamer” dan de rest.

De zomerschool

De school besloot haar aan te melden voor een lokale zomerschool, in samenwerking met een stichting die kwetsbare leerlingen begeleidt. Het programma duurde twee weken, elke ochtend van 9.00 tot 12.00 uur, met kleine groepjes van max. 8 leerlingen.

Wat werkte goed?

  • Persoonlijk leerdoel: Mila werkte met haar begeleider aan een concreet doel: de tafels tot 10 automatiseren én het schrijven van korte teksten over haar interesses (paarden!).
  • Rustig tempo: Er werd rekening gehouden met haar belastbaarheid. Ze had rustmomenten en kon eventueel een dag overslaan zonder druk.
  • Successen vieren: Bij elk gehaald doel kreeg ze een complimentenkaartje en een stickervel. Dit zorgde voor motivatie.
  • Sociale boost: Ze zat in een groepje met andere kinderen die ook worstelden met school. Daardoor voelde ze zich begrepen en veilig.

Resultaat na de zomerschool

  • Cognitief: Mila had haar rekenbasis flink versterkt en durfde weer mee te doen aan klassikale opdrachten.
  • Sociaal-emotioneel: Haar zelfvertrouwen was duidelijk gegroeid. Ze vertelde trots dat ze nu ook uitleg gaf aan een ander meisje in de klas.
  • Continuïteit: De zomerschool maakte een zachte brug tussen het oude en het nieuwe schooljaar. Haar start in groep 8 verliep rustiger dan ooit tevoren.