Voordat ze in het Expertisecentrum aan de slag ging, werkte ze op verschillende middelbare scholen. Eerst als docent Nederlands, later ook als teamleider in zowel de onder- als de bovenbouw. Claudia van den Berg startte deze zomer als consulent bij het Expertisecentrum. “Ik volgde het Expertisecentrum al een tijdje via LinkedIn en had al eens bedacht dat ik zeker zou solliciteren als er een vacature kwam. Die kwam, en nu werk ik hier!” We vroegen Claudia zich voor te stellen aan de hand van een aantal stellingen.
Mijn collega’s omschrijven mij als:
- Een serieus persoon, betrokken bij de zieke leerling en zijn familie
- Iemand die in is voor een geintje; de glimlach van een kind, daar doe ik het voor
Meteen al bij de eerste stelling kan Claudia niet kiezen: “Ik verdiep me graag in wat de leerlingen met hun ziekte meemaken, dat zijn hele serieuze onderwerpen. Toch ben ik als persoon, maar ook tijdens het lesgeven, altijd in voor een geintje.”
Ik geef het liefst les aan kinderen:
- Op de basisschool
- Op het voortgezet onderwijs
Deze keer is onze nieuwe consulent heel stellig. Claudia legt uit: “Mijn hart en ervaring liggen in het voortgezet onderwijs. Leerlingen van de basisschool geef ik ook met veel plezier les, maar pubers vind ik toch echt het leukst!”
Mijn ervaring in het onderwijs:
- Helpt mij enorm in deze nieuwe job
- Is heel anders dan wat ik nu aan kennis en ervaring inzet
Veel consulenten die bij ons Expertisecentrum werken, werkten eerder in het ‘reguliere’ onderwijs. Ook Claudia. “Het bieden van onderwijs op maat en het lesgeven op verschillende niveaus zijn zeker dingen waar ik in het verleden ervaring in heb opgedaan. Die ervaring kan ik nu goed inzetten. Daarbij weet ik hoe het op een school werkt, zodat ik daar – in het belang van de zieke leerling – goed op in kan spelen,” vertelt Claudia.
Op een gemiddelde werkdag:
- Werk ik in het ziekenhuis, op de afdelingen of het kantoor van het Expertisecentrum
- Ben ik veel onderweg voor huisbezoeken en overleg met bijvoorbeeld scholen.
Claudia begeleidt leerlingen die in het Erasmus MC-Sophia verblijven. Ze licht toe: “Ik bezoek mijn leerlingen voornamelijk aan het bed of bijvoorbeeld op de dialyseafdeling. Ook lesgeven in het leslokaal vind ik leuk. Dat betekent dat het goed gaat met een leerling, ook vind ik het leuk om verschillende leerlingen samen les te geven.”
Het belangrijkste van lesgeven aan zieke kinderen vind ik:
- Afleiding van de ziekte en alles daaromheen
- Het blijven ontwikkelen van de leerling in kwestie
“De leerlingen die wij in het ziekenhuis lesgeven, worden de hele tijd met hun ziekte geconfronteerd,” vertelt Claudia. “Ik merk dat zij het krijgen van onderwijs ervaren als een fijne afleiding.” Tegelijkertijd merken consulenten ook dat diezelfde leerlingen het prettig vinden dat zij zich op cognitief vlak blijven ontwikkelen, ondanks de ziekte die ze hebben. Claudia vervolgt: “Ik zie het zelfvertrouwen van de leerlingen groeien naarmate ze zich blijven ontwikkelen. Dat is iets wat de meeste leerlingen hier in het Erasmus MC-Sophia goed kunnen gebruiken. De heftige en lastige situatie waarin ze zitten vanwege hun ziekte heeft grote impact op een leerling.”
In mijn tas zit:
- Lesmateriaal, van wiskunde tot Nederlands
- Vooral leuke dingen, zoals puzzels, spelletjes en kleurplaten
“Als je bij een leerling komt, bekijk je per keer waar hij of zij op dat moment toe in staat is. Soms voelt een leerling zich niet goed genoeg om echt leerwerk te doen. Dan doen we bijvoorbeeld een educatief spelletje. Soms is een puzzel juist een beloning voor hard werken. In mijn tas zit dus verschillend (les)materiaal,” vertelt Claudia.
Ik heb in deze functie voornamelijk contact met:
-
- Leerlingen en hun ouders
- Artsen binnen het ziekenhuis, scholen en samenwerkingsverbanden
Om haar leerlingen en hun ouders goed te adviseren, heeft Claudia contact met onder andere artsen in het ziekenhuis en de docenten op school. Toch is dat voor haar ondersteunend aan het contact met leerlingen. “In mijn eerste maand gaf ik een enorm leergierige leerling les. Ze was nog niet zo lang in Nederland en wilde graag Nederlands, maar ook alvast Engels, leren. Iedere dag dat ik bij haar op de zaal kwam om les te geven, pakte zij enthousiast haar boeken en verscheen er een enorme lach op haar gezicht. Dit waardevolle contact met de leerlingen vind ik het mooiste aan deze functie!”
De eerste maanden bij het Expertisecentrum zijn verstreken, Claudia heeft inmiddels haar draai gevonden. Hoe beleefde ze deze eerste periode? Claudia: “Voor mij komen verschillende dingen samen in deze mooie baan: het lesgeven, meedenken in maatwerkonderwijs voor een langdurig of chronisch zieke leerling en het verbreden van mijn kennis van verschillende ziektebeelden.”