Maak kennis met: Marije Munter

Het Expertisecentrum is een consulent rijker: sinds begin september versterkt Marije Munter het interne consulententeam. Marije is 38 jaar en woont met haar man en twee zoons in Rotterdam. Ze deed een studie gezondheidswetenschappen en de docentenopleiding wiskunde. Vijftien jaar lang werkte ze met veel plezier als conrector leerlingbegeleiding op het Luzac Rotterdam. Tot ze onze vacature voorbij zag komen. “De functie leek mij op het lijf geschreven,” vertelt Marije. Zes weken na haar eerste werkdag maken we kennis met haar in de vorm van een aantal, soms lastige, keuzes.

Ik geef het liefst les aan leerlingen:

  • Op de basisschool
  • Op het voortgezet onderwijs

Vanuit haar achtergrond heeft Marije de meeste ervaring met leerlingen op het voortgezet onderwijs. Marije: “Wiskunde is mijn vak, maar ook met de overige exacte vakken kan ik de leerlingen helpen.” Afgelopen weken gaf de kersverse consulent ook les aan verschillende basisschoolleerlingen.

Mijn collega’s omschrijven mij als:

  • Een serieus persoon, betrokken bij de zieke leerling en zijn familie
  • Iemand die in is voor een geintje; de glimlach van een kind, daar doe ik het voor

Waar Marije bij de vorige vraag alle opties open hield, maakt ze nu een duidelijke keuze: “Ik probeer zoveel mogelijk lol te hebben met de leerlingen. Zo hebben ze een moment van afleiding én beleven ze plezier aan de lesstof.”

Op een gemiddelde werkdag:

  • Werk ik in het ziekenhuis, op de afdelingen of het kantoor van het Expertisecentrum
  • Ben ik veel onderweg voor huisbezoeken en overleg met bijvoorbeeld scholen

Als onderdeel van het interne consulententeam werkt Marije voornamelijk met leerlingen die in het Erasmus MC zijn opgenomen. “Het valt me op hoe dankbaar het werk is. Ouders en leerlingen vinden het fijn dat ook het schoolse stuk wordt opgepakt in het ziekenhuis.”

Ik heb in deze functie voornamelijk contact met:

  • Leerlingen en hun ouders
  • Artsen binnen het ziekenhuis, scholen en samenwerkingsverbanden

Hoewel ze het meeste contact heeft met de leerlingen en hun familie, onderhoudt Marije ook contact met de scholen en samenwerkingsverbanden. Dat contact is volgens haar heel waardevol. “Sommige scholen weten nog niet van ons bestaan en zijn erg blij met de hulp die we als Expertisecentrum bieden.” Die hulp geldt overigens ook voor zieke leerlingen buiten het Erasmus MC!

Het belangrijkste van lesgeven aan zieke kinderen vind ik:

  • Het blijven ontwikkelen van de leerling in kwestie
  • Afleiding van de ziekte en alles daaromheen

“Dit is heel erg afhankelijk van de leerling en het ziektebeeld,” stelt Marije. “Sommige leerlingen bieden we vooral afleiding. Van de ziekte, van alle behandelingen, van hun tijd in het ziekenhuis. Bij andere leerlingen zorgen we er echt voor dat ze geen achterstand oplopen op de lesstof. De afwisseling van beiden maakt deze baan interessant en uitdagend!”

In mijn tas zit:

  • Allerlei lesmateriaal, van puzzels tot kleurplaten en van schoolboeken tot sudoku’s
  • Een tablet met daarop allerlei handige apps geïnstalleerd

Geen sudoku’s, wel andere spelletjes zijn in de tas van Marije te vinden. “Om de stof levendig te maken gebruik ik graag allerlei materiaal, zoals ruimtefiguren of puzzels. Aan het eind van een les doen we vaak een spelletje, zoals Hallie Gallie, pesten of kwartet. Het is mooi om te zien hoe enthousiast en fanatiek leerlingen hiervan worden!”

In de afgelopen zes weken ervaarde Marije dat haar studies en de eerder opgedane werkervaring mooi samenkomen in haar nieuwe functie als consulent binnen het Expertisecentrum. “Ik heb veel ervaring met maatwerk, ook aan leerlingen met een fysieke beperking. Helemaal nieuw is dit werkveld dan ook niet voor me, ook hier is maatwerk de norm voor iedere zieke leerling,” vult Marije aan. “Ik ben warm ontvangen in een leuk team van consulenten, daardoor haal ik nog meer energie uit mijn werk. Kortom: ik heb een prachtige nieuwe uitdaging gevonden!”