Nieuws

Wie zijn wij?

  • Alles
  • 1. Leerling
  • 2. Familie
  • 3. Leerkracht/docent
  • 4. Samenwerkingsverband
  • 5. (para)Medici
  • Doelgroep

Een gewone schooldag: bij de les blijven als het kan!

Het is een druilerige maandagochtend in november. Het klaslokaal loopt vol met brugklasleerlingen die naarstig hun plekje zoeken. Volgens de klassenlijst moeten er 32 leerlingen in deze klas aanwezig zijn. Maar zijn ze er ook allemaal? Ik kijk rond en ontdek twee lege stoelen. Deze blijven wel vaker op een gewone lesdag leeg. Twee leerlingen, die vanwege ziekte vaak afwezig …

Begeleiding van zieke leerlingen vanuit de polikliniek

Binnen het ziekenhuis zijn we als consulenten Onderwijs Zieke Leerlingen (OZL) goed bekend bij de afdelingen waar de kinderen klinisch zijn opgenomen. Iedere ochtend gaan we naar deze afdelingen toe om met de senior verpleegkundigen de opgenomen kinderen te bespreken. We bekijken dan samen welke kinderen langdurig zijn opgenomen en welke van deze kinderen in aanmerking komen voor onderwijsondersteuning. Wist …

Les op de Intensive Care (IC)? Ja, natuurlijk!

Onlangs moest ik worden opgenomen in het ziekenhuis. De opname duurde vijf dagen. Wat was het heerlijk om weer naar huis te kunnen! Ayaan, één van onze leerlingen, verbleef maar liefst negen maanden in het ziekenhuis. Onlangs is hij ontslagen. Nu, na mijn eigen opname, realiseer ik me nog meer hoe geweldig hij het heeft gedaan! Onderwijsondersteuning op maat Kort …

Minicongres niet-aangeboren hersenletsel: ‘Een klap op de kop’

Het is zover! 14 oktober 9.00 uur! Onze ‘collega’s’ van de samenwerkingsverbanden, komend uit Goeree-Overflakkee, regio Dordrecht tot Gorinchem aan toe, druppelen langzaam binnen in het Sophia kinderziekenhuis. Op weg naar het minicongres over niet-aangeboren hersenletsel (NAH) dat we als Expertisecentrum organiseren. Leuk om elkaar in levende lijve te kunnen ontmoeten. Het is lang geleden! Eric Hermans, onze klokkenluider, vertelt …

Maak kennis met Claudia van den Berg

Voordat ze in het Expertisecentrum aan de slag ging, werkte ze op verschillende middelbare scholen. Eerst als docent Nederlands, later ook als teamleider in zowel de onder- als de bovenbouw. Claudia van den Berg startte deze zomer als consulent bij het Expertisecentrum. “Ik volgde het Expertisecentrum al een tijdje via LinkedIn en had al eens bedacht dat ik zeker zou …

Samenwerken met de Kinderadviesraad

De Kinderadviesraad spreekt namens alle kinderen die behandeld worden in het Erasmus MC-Sophia, en ook namens hun broers, zussen, vrienden en vriendinnen. Kinderen krijgen door de Kinderadviesraad een stem die gehoord wordt door het bestuur en alle medewerkers van het ziekenhuis. Tijd voor ons als consulenten om met deze kinderen in gesprek te gaan! (ex)Patiënten denken mee In de Kinderadviesraad …

VR: droom of realiteit?

Wat is het dat jonge kinderen vandaag de dag graag doen in hun vrije tijd? Het zal niemand verbazen dat zij graag videospelletjes spelen, enthousiast filmpjes op YouTube of Netflix bekijken of met grote aandacht de belevenissen van hun favoriete vlogger volgen. Maar als het even kan, bij mooi weer, willen ze naar buiten: lekker rennen, actief een potje voetballen …

Interview: Hoe je de verbinding legt tussen een leerling in het ziekenhuis en zijn klas

Kort na de zomervakantie krijgt Maas (9) last van buikpijn. Zo erg dat juf Tara zijn moeder belt om hem op te halen. Ze gaan naar de dokter, worden doorgestuurd naar het ziekenhuis. De diagnose: leukemie. Tara, nuchter als ze is, besluit de klas in te lichten: “Ik maak alles bespreekbaar en bied een veilige haven. In goede én minder …

Online ouderavond CF-team groot succes

Ouderavonden kent u waarschijnlijk vooral van scholen. Tafeltjesavond, tienminutengesprekken… Ook het Erasmus MC Sophia organiseert ouderavonden voor ouders van kinderen met een bepaalde ziekte, gericht op de impact daarvan op het dagelijks leven. Recent vond de jaarlijkse avond voor kinderen met Cystic Fibrosis (CF, taaislijmziekte) plaats. Tijdens deze avond deelden verschillende experts hun kennis en ervaringen. Onze consulenten gaven een …

‘Je groeit op de RGO’

‘Je groeit op de RGO’, staat met grote letters geschreven op een uithangbord op het schoolplein van de RGO-Regionale Scholengemeenschap in Middelharnis. En groeien doet Myrthe, een leerlinge in de bovenbouw van de havo. Het bijzondere van de situatie is in haar geval dat Myrthe zowel letterlijk als figuurlijk groeit, daar op de RGO. Wie is Myrthe? Myrthe wordt geboren …

‘Waarom moeilijk doen, als het samen kan’ – Loesje

Zonder nauwe samenwerking met onder andere medisch personeel, scholen, samenwerkingsverbanden en onderwijsbegeleidingsdiensten, kunnen wij ons werk als onderwijsconsulent niet optimaal doen. Hoe belangrijk een goede samenwerking is, blijkt wel uit het verhaal van Isllicia. Isllicia Isllicia is een elfjarig meisje, komt van Sint Maarten en is Engelstalig. Ze heeft een hartprobleem waardoor ze een harttransplantatie nodig heeft. Aangezien dit niet mogelijk …

Examensurveillance in coronatijd

Is hier een feestje aan de gang? Welnee, een kratje bier of borrelnootjes vind je niet in deze partytent. Wel een eindexamenkandidaat die, in gezelschap van twee surveillanten, geconcentreerd bezig is met het centraal schriftelijk eindexamen 2021. Als een langdurig of chronisch zieke leerling niet op de gebruikelijke manier examen kan doen, zijn er legio mogelijkheden om tóch deel te …

Over iedere kwaal is een verhaal – kinderboeken over ziektes

Hoe is het om als kind een nierziekte te hebben? Of een hartziekte, of leukemie? In de Ziezonpublicaties en op internet is informatie te vinden over de meest uiteenlopende ziektes, maar dat is nog iets heel anders dan weten hoe het is om je beroerd te voelen, te moe om naar school te gaan of te spelen. Hoe het is …

Onderwijsondersteuning thuis of in het ziekenhuis: 3 verschillen

Onderwijsondersteuning voor langdurig, chronisch of ernstig zieke leerlingen bestaat al decennialang. In Rotterdam bestaat het zelfs al 102 jaar, zoals collega Murielle onlangs beschreef. Momenteel verzorgen consulenten van de Educatieve Voorziening onderwijs aan zieke leerlingen die in een academisch ziekenhuis zoals het Erasmus MC verblijven. Consulenten in de regio verzorgen de onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen in een regionaal ziekenhuis of …

Jaarverslag 2020 Expertisecentrum Ziek en Onderwijs

Het jaarverslag van het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs is gepubliceerd. Dit jaarverslag geeft een weergave van onze organisatie en de prestaties over het afgelopen jaar. Jaarverslag 2020 Expertisecentrum Ziek en Onderwijs    

Samen staan we sterker

Om een zieke leerling zo goed mogelijk te begeleiden bij het schoolproces, zijn er meerdere hulpverleners betrokken die nauw met elkaar samenwerken. Welke partijen spelen een rol bij de begeleiding van langdurig zieke leerlingen? Hoe zorgen we er samen voor dat een zieke leerling zich cognitief toch zo normaal mogelijk ontwikkelt? Passend onderwijs Aan het begin van het schooljaar maakten …

Kiezen voor een studie: hoe doe je dat als je een chronische of langdurige ziekte hebt?

Kiezen voor een studie en daarmee vaak een bepaalde toekomst (richting), is voor geen enkele jongere makkelijk. Als je dan ook nog rekening te houden hebt met de invloed van jouw ziekte op die keuze, betekent dit dat je goed moet nadenken. Maar ook dat je actie moet ondernemen, bijvoorbeeld door advies te vragen. Je bent niet de enige, één …

Een werkdag van een onderwijsconsulent zieke leerlingen in het Erasmus MC-Sophia

Geen werkdag is hetzelfde als je werkt bij het Expertisecentrum. Lesgeven is het grootste onderdeel van ons werk. Lesgeven is ook wat ik het allerliefste doe, maar daarnaast hebben we als consulenten nog allerlei andere werkzaamheden. Ik neem je vandaag mee in mijn werkdag! Ochtend – 8.00 uur Als eerste lees ik de binnengekomen e-mails. Hierna kijk ik in de …

Maak kennis met: Thea van Duijvenbooden

Sinds oktober 2020 werk ik bij het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs Rotterdam. Vanuit kamer SK 2224 in Erasmus MC Sophia – maar in deze tijd meestal vanuit mijn huiskamer in Vlaardingen – ben ik het eerste aanspreekpunt en bied ik ondersteuning aan de consulenten en manager. Daarnaast houd ik me bezig met marketing, communicatie en AVG-richtlijnen. Rolkoffers Zelf heb ik …

Aandacht voor sikkelcelziekte op Zeldzameziektendag

Vandaag is het internationale Rare Disease Day, ofwel Zeldzameziektendag. Jaarlijks wordt op deze dag wereldwijd aandacht besteed aan zeldzame aandoeningen. De Europese Commissie definieert een ziekte als zeldzaam wanneer deze voorkomt bij 1 op de 2.000 mensen. Hoewel sikkelcelziekte bij 1 op de 2.500 kinderen in Nederland voorkomt en daarmee onder de zeldzame aandoeningen valt, krijgen wij bij het Expertisecentrum …

Onderwijs aan zieke kinderen, al 102 jaar!

Wie weleens onze website bezoekt, heeft gezien dat wij een passie hebben voor het begeleiden van zieke kinderen. Wij verzorgen onder meer onderwijs in het ziekenhuis, adviseren en geven voorlichting aan ouders en scholen, ondersteunen, bemiddelen en werken samen met verschillende disciplines. Een tijdje geleden vonden mijn oud-collega’s Adri, Mirjam en ik een stukje geschiedenis van het Expertisecentrum Ziek en …

Kaylee Ann

Een van de leuke aspecten van het consulent zijn, is zonder meer het omgaan met mensen van diverse pluimage. Geen mens is hetzelfde en juist dat maakt het werk van een consulent boeiend en soms ook uitdagend. Ik kan stellen dat ik inmiddels heel wat mensen voorbij heb zien komen. Tussen al die verschillende mensen zit zo nu en dan …

Een schoolvoorbeeld van passend onderwijs

Zes lange maanden bracht Melanie vorig schooljaar door in verschillende ziekenhuizen. Ze hield zich sterk, haar plezier in schoolwerk bleef. Dat vertellen de consulenten die Melanie lesgaven in het ziekenhuis, zowel in het Erasmus MC als in het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht. Vorige week ontmoette ik de moeder en leerkrachten van Melanie. Zij vertellen een indrukwekkend verhaal, als voorbeeld …

Voor langdurig zieke kinderen is het online onderwijs een uitkomst

Hoewel de drempel om weer naar school te gaan in coronatijd veel hoger is voor chronisch zieke kinderen vanwege de risico’s, is het thuisonderwijs door de scholensluiting voor hen ook een uitkomst. Opeens krijgen ze veel meer van school mee, doordat ze online de lessen kunnen volgen. Dat ervaart ook de 16-jarige havo-leerlinge Katinka Blok, die al maanden in het …

Terugblik: de 8 best gelezen blogs van 2020

December is traditiegetrouw de maand van de lijstjes, en daar doen we als Expertisecentrum uiteraard aan mee. Dit jaar publiceerden we met elkaar maar liefst 22 artikelen op onze website, op onze LinkedIn-pagina  waren het er zelfs nog meer. Heb je iets gemist, of wil je een blog nog eens teruglezen? We zetten de 8 best gelezen artikelen van 2020 …

Consulenten breiden kennis over darmziekten uit

Als consulenten Ziek en Onderwijs begeleiden wij heel veel leerlingen die vanwege ziekte langere tijd niet naar school kunnen. We krijgen te maken met leerlingen van groep 1 tot en met 8 van de basisschool, met leerlingen van allerlei verschillende afdelingen van het voortgezet onderwijs en soms ook nog met MBO-leerlingen. En niet alleen hun leeftijd varieert, ook de redenen …

Coronamaatregelen voor regioconsulenten

Onze consulenten in de regio houden zich vanzelfsprekend aan de RIVM-basisregels met betrekking tot corona: 1,5 meter afstand houden; Regelmatig handen wassen, hoesten en niezen in de elleboog; Thuisblijven bij klachten en een test uitvoeren; Vermijden van drukke plekken; Zoveel mogelijk thuiswerken; Dragen van een niet-medisch mondkapje in publieke binnenruimtes en (verplicht) het OV. Aanvullend: Wassen wij onze handen en/of …

Op zoek naar passend onderwijs

In oktober 2015 maakte ik kennis met de familie Rietveld. Vader, moeder, Katelynn en Luca. Luca was toen vier jaar en patiënt in het Erasmus MC-Sophia. Afgelopen zomer verbleef Luca wederom in het Sophia kinderziekenhuis. Ondanks de zomervakantie kwam Luca, samen met zijn zus, met veel enthousiasme naar het lokaal. Tijdens het laatste verblijf in het Erasmus MC-Sophia heb ik …

Anke Lijten: “Zieke leerlingen? Geloof in wat er wél kan!”

Na veertig jaar werken met en voor zieke leerlingen neemt Anke Lijten afscheid. Van haar collega’s bij het Expertisecentrum, de leerlingen die ze les gaf, de scholen waar ze mee samenwerkte en de collega’s in het Erasmus MC-Sophia. Anke gaat namelijk met pensioen! In dit interview blikken we terug. Van ziekenhuisschool naar educatieve voorziening Haar carrière begon in 1980 bij …

Maak kennis met: Marije Munter

Het Expertisecentrum is een consulent rijker: sinds begin september versterkt Marije Munter het interne consulententeam. Marije is 38 jaar en woont met haar man en twee zoons in Rotterdam. Ze deed een studie gezondheidswetenschappen en de docentenopleiding wiskunde. Vijftien jaar lang werkte ze met veel plezier als conrector leerlingbegeleiding op het Luzac Rotterdam. Tot ze onze vacature voorbij zag komen. …

Interview: “Met vereende krachten op weg naar een betere toekomst”

Tijdens één van mijn omzwervingen op LinkedIn werd mijn aandacht gevestigd op het Jongerenpanel Zorg en Perspectief, dat sinds 1 juli 2020 is opgegaan in de nieuwe stichting JongPIT. Inmiddels weet ik dat JongPIT de belangen behartigt van de ruim één miljoen jongeren in Nederland met een chronische aandoening. Een van de doelen van JongPIT is, dat jongeren met een …

Een bewogen schooljaar

Mijn vakantie staat op het punt van beginnen. Een mooi moment om terug te blikken op mijn eerste volledige schooljaar als consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen. Een jaar waarin corona ons werk op zijn kop zette, waarin ik mooie dingen meemaakte, maar waarin – inherent aan ons vak – helaas ook verdrietige dingen gebeurden. Van docent onderwijs aan huis naar consulent …

De kracht van muziek

Soms krijgt lesgeven in een ziekenhuis een andere invulling dan het aanleren van vaardigheden of de overdracht van kennis. Wat kun je doen als de komst van jou als leerkracht/consulent wel gewenst is? Rond de klok van tienen ligt de veertienjarige Mara al helemaal klaar. Op deze tijd krijgt ze les. Zoals iedere dag is ze mooi aangekleed en liggen …

Jaarverslag 2019 gepubliceerd

Het jaarverslag van het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs is gepubliceerd. Dit jaarverslag geeft een weergave van onze organisatie en de prestaties over het afgelopen jaar. Jaarverslag 2019 Expertisecentrum Ziek en Onderwijs Rotterdam

De eerste 150 dagen van Monique

Voordat ik bij het Expertisecentrum kwam werken, heb ik al verschillende leuke banen gehad. Zo heb ik onder andere ervaring in het basisonderwijs als leerkracht, intern begeleider en ambulant schoolbegeleider. Ook heb ik als educatief therapeut gewerkt in de kinderpsychiatrie. Mijn huidige werkplek is echter weer totaal anders. Ontzettend leuk om weer nieuwe dingen te leren en voor nieuwe uitdagingen …

Nog meer leerlingen geslaagd

Annemarijn geslaagd! Wij feliciteren Annemarijn uit Goedereede. Afgelopen jaar was moeilijk, maar dankzij grote eigen inzet en het kunnen volgen van lessen via KlasseContact van KPN, is Annemarijn geslaagd voor het vwo. Knap gedaan! Nadine geslaagd! Trots en verdrietig zijn wij. Trots op de moed en dapperheid van Nadine, één van ‘onze’ examenleerlingen van dit jaar. En verdrietig tegelijk: Nadine …

Tyra in coronatijd met vlag en wimpel voor het vmbo (TL) geslaagd

Zondag 15 maart. Het kabinet neemt maatregelen in de strijd tegen het coronavirus: per 16 maart gaan de scholen dicht tot en met 6 april en misschien zelfs langer. Vandaag is het 4 juni en weten we dat het voortgezet onderwijs weer twee dagen per week open is. Maar ook horen we vandaag officieel wie geslaagd is. Ik denk aan …

Langdurig of ernstig ziek? Dan kun je wel een oppepper gebruiken!

Als consulent onderwijsondersteuning ontmoet ik leerlingen in soms wel de moeilijkste tijd in hun nog jonge leven. De onbezorgdheid en onbevangenheid, die (jonge) kinderen vaak zo kenmerken, maken plaats voor zorgen en onzekerheid over de toekomst. De ziekte van een kind heeft niet alleen zijn weerslag op het kind zelf, maar vanzelfsprekend ook op ouders, broertjes of zusjes en andere …

Zo’n mentor gun je iedere zieke leerling

De eerste keer dat ik Sanae ontmoet, toen nog in 4 HAVO, is ze hier in het Erasmus MC-Sophia opgenomen. Ze voelt zich ziek, er worden onderzoeken gedaan. Al snel wordt ze overgeplaatst naar het Prinses Maxima Centrum (PMC), er is een vorm van kanker ontdekt. Ze raakt tijdelijk uit beeld, totdat een consulent vanuit het PMC belt met de …

Een ernstig ziek kind: het verhaal van haar moeder

Aaliyah, 17 jaar, had een levensbedreigende ziekte: acute myeloïde leukemie, een vorm van kanker. In de zeven jaar tijd dat ze ziek was volgt maar liefst drie keer de diagnose kanker, drie keer gevolgd door chemobehandelingen met stamceltransplantaties. Wat doet het met een moeder, als één van haar beide kinderen zo ernstig ziek is? Wat leert, beweegt en steunt haar …

Oproep aan docenten: “Houd initiatieven tot onderwijs op afstand in stand!”

Waar de lessen van Janneke en Marlian buiten het ziekenhuis vanwege het coronavirus voornamelijk online en op afstand plaatsvinden, geven de consulenten binnen het Erasmus MC-Sophia gewoon nog les aan het bed van de zieke leerling. Waardevol voor de leerlingen in kwestie, maar het geeft de consulenten ook een dubbel gevoel. Toch zien zij vooral mooie initiatieven ontstaan, waarvan ze …

Onderwijs op afstand de normaalste zaak van de wereld, voor zieke leerlingen

Afgelopen weken waren ingrijpend voor Nederland. De overheid riep ons op om zoveel als mogelijk binnen te blijven. En dus sloten scholen hun deuren, iets wat voor zowel leerlingen als hun docenten grote impact had en heeft. Onderwijs op afstand is ineens aan de orde van de dag, voor de meeste leerlingen en docenten wennen. Voor chronisch of langdurig zieke …

Laura: de diagnose leukemie, en nu?

In april 2017 was Laura een vrolijke kleuter van bijna 5 jaar. Samen met haar broertje en ouders genoot het gezin van en met elkaar. In mei 2017 werd de diagnose leukemie bij Laura vastgesteld. Toen begon voor Laura en haar familie een traject van onderzoeken, behandelingen en afwezigheid op school. Of toch niet helemaal? Op 15 mei 2017 maakte …

Kan een jongere met een chronische aandoening vanzelfsprekend rekenen op begrip?

Tijdens mijn werk als consulente heb ik heel wat chronisch zieke kinderen voorbij zien komen en het woord onbegrip hoor ik spijtig genoeg nèt iets te vaak. Helaas kan de in de titel gestelde vraag dan ook niet met een volmondig “ja” worden beantwoord. Hoe komt het toch dat onbegrip soms zo hardnekkig blijkt te zijn en hoe zorg je …

Heeft u een leerling met diabetes in de klas?

De meeste kinderen in een klas zijn gezond. Toch krijg je als docent soms te maken met leerlingen die chronisch ziek zijn, je treft bijvoorbeeld een leerling met diabetes. Meestal gaat dat goed maar als er problemen zijn, kan het lastig worden. Er is vaak veel onduidelijkheid over de verantwoordelijkheid bij diabeteszorg op scholen. Meekijken of niet bij het toedienen …

Nelis: na een valse start weer volop in de race

De overstap naar het middelbaar onderwijs is voor bijna elke leerling spannend. Een nieuwe school, een groot gebouw, een nieuwe klas met onbekende klasgenoten, nieuwe vakken en wisselende docenten en niet te vergeten voor het eerst echt huiswerk. Voor Nelis, een jongen uit een plattelandsdorp op Goeree-Overflakkee was de eerste week van het brugklasjaar nog veel spannender. Bij hem werd …

“Waarom was je gisteren nu weer niet op school? Je hebt je proefwerk alweer gemist.”

Een voorbeeld van een uitspraak van medeleerlingen – maar ook van docenten – die een leerling met SOLK vaak te horen krijgt wanneer hij of zij op school door de gang loopt of in de klas zit. Een dergelijke uitspraak komt vaak hard binnen. Want kinderen met SOLK wíllen wel naar school, maar er zijn vaak van die dagen dat …

Goede opleiding voor zieke leerling steeds belangrijker

Gedurende mijn loopbaan als docent bij de Utrechtse Ziekenhuisschool en later als consulent onderwijsondersteuning bij de Educatieve Voorziening van het Erasmus MC in Rotterdam, ben ik altijd betrokken geweest bij leerlingen met de chronische ziekte cystic fibrosis (CF), ook wel taaislijmziekte genoemd. CF is een erfelijke en ongeneeslijke ziekte. Als je CF hebt, dan is het slijm door het hele …

Verpleegkundigen en consulent werken samen

Daniëlle en Patricia zijn de senior-verpleegkundigen van de afdeling 1 Zuid in het Sophia kinderziekenhuis. Als senior-verpleegkundigen zijn zij o.a. verantwoordelijk voor het werkrooster van de verpleegkundigen op de afdeling. Daarnaast coachen en begeleiden zij hun collega’s. Ook verdiepen zij zich in de ontwikkelingen binnen het vakgebied en delen deze kennis met hun team. Als consulent onderwijs zieke leerlingen heb …

Mathijs (14): “Dankzij het Expertisecentrum vond ik de motivatie om te leren terug”

Na wat eerst leek op een hardnekkige griep, de hele familie had immers de griep te pakken, werd Mathijs via de kinderarts met spoed doorverwezen naar het Erasmus MC-Sophia kinderziekenhuis. Elf weken ziekenhuisopname volgden. Zenuwslopende weken voor de hele familie, waarin duidelijk werd dat Mathijs geen griep had, maar een ziek hart. Vele behandelingen en medicijnen later, periodes waarin Mathijs …

Uit het leven gegrepen: Casper

Medio maart 2019 werd ik door één van de psychologen binnen het Erasmus MC benaderd in verband met Casper, een jongen van 15 jaar. Vanwege een hartritmestoornis kreeg Casper eind 2018 een pacemaker. Reeds vóór de plaatsing hiervan was bij Casper sprake van frequent schoolverzuim en ook na de ingreep zette het verzuim zich voort. De psycholoog maakte zich hierover …

Belastbaarheid van chronisch zieke leerlingen: wat kan een leerling aan?

Chronisch zieke leerlinge krijgen niet alleen te maken met de directe ongemakken van hun ziekte, maar ook met verschillende randverschijnselen. Denk bijvoorbeeld aan vermoeidheid, concentratieproblemen en minder energie. Al die aspecten samen maken de vraag naar de ‘belastbaarheid’ van een chronisch zieke leerling een lastige vraag. Wat kan de leerling aan? Wat betekent ‘belastbaarheid’ eigenlijk? En waarom is het voor …

Een zieke leerling in je klas? Een goed begin is het halve werk!

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen! Nieuwe klassen. Nieuwe leerlingen. En zoals ieder jaar is het weer een uitdaging om ieder kind uit je klas tot zijn recht te laten komen. Er uit te halen wat er in zit. Bij de meesten zal dit zonder veel problemen lukken, maar er zijn ieder jaar wel een paar leerlingen die wat meer …

Zorgen over, zorgen voor… De leerling met een zieke broer of zus

Enige tijd geleden begeleidde ik een leerling met de eetstoornis Anorexia Nervosa. Een stoornis met grote gevolgen voor het hele gezin. Nadine, het jongere zusje van de patiënte, begreep weinig van de situatie. Weg was de gezelligheid thuis, iedere avond vond tijdens het eten een strijd aan tafel plaats en de geplande vakantie met het hele gezin ging niet door. …

Tijdige inzet KlasseContact heel zinvol: leerling deelt eigen ervaring

We maken in deze blog kennis met de 16-jarige Annelies, leerlinge in 4 VWO. Annelies heeft een forse scoliose (zijwaartse verkromming van de wervelkolom). Ze staat al sinds februari op de wachtlijst voor een spondylodese, een operatie waarbij deze verkromming gecorrigeerd wordt. Ná een dergelijke operatie volgt een lang revalidatieproces en Annelies weet dat zij tijdens dit revalidatieproces voor lange …

Geslaagd met vlag en wimpel in het ziekenhuis

De 16-jarige Karim zit in de eindexamenklas VMBO-TL. Net voor hij zijn eindexamen gaat doen, gooit een chronische darmziekte roet in het eten. Karim wordt opgenomen in het ziekenhuis. Wat nu? Zal hij in staat zijn om zijn eindexamen te maken en hoe moet dat worden geregeld? Gelukkig hebben we de ervaring binnen het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs om voor hem te …

Jolanda Egberink nieuwe manager Expertisecentrum Ziek en Onderwijs

Met ingang van maandag 3 juni 2019 is Jolanda Egberink de nieuwe manager van het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs. Ze neemt het stokje over van interim manager Johanneke Mulder: “Jolanda is een ervaren manager met een frisse, nieuwsgierige blik.” “We zien in Jolanda een initiatiefrijke manager met een ruime ervaring als leidinggevende bij nationale en internationale bedrijven. We willen het …

Tip voor docenten: Prentenboeken voor in tijden van verdriet

Nog niet zo lang geleden kreeg ik het bericht dat één van de leerlingen die ik begeleid, vier jaar oud nog maar, helaas niet meer beter wordt. Een bericht dat bij iedereen hard binnenkomt. Bij de ouders, familie en anderen in de omgeving van deze leerling. Ook bij ons als professionals komt zo’n bericht binnen. Ik denk aan de ouders, …

Een zieke eindexamenkandidaat: “Wat nu?”

De examentijd breekt weer aan. Een spannende periode voor zowel de examenkandidaten als voor hun docenten. Wanneer een leerling kampt met een langdurige of chronische ziekte, is de examenperiode nog veel spannender. Voor de leerling, maar ook voor jou als docent. Hoewel veel mensen denken dat de kans op een diploma dan verkeken is, hoeft dit echter helemaal niet zo …

Moeder van Mick: Goed contact school en ziekenhuis belangrijk voor de ontwikkeling

Na eerst in het Prinses Máxima Centrum behandeld te zijn, komt Mick nu regelmatig bij ons in het Erasmus MC-Sophia voor verdere behandeling. We spraken de moeder van Mick, over zijn behandeling in combinatie met het volgen van onderwijs. Een uitdaging zo nu en dan. Moeder:  “De afstemming tussen het Prinses Máxima Centrum en het Erasmus MC-Sophia verliep heel goed.” …

Is een zieke leerling ook leerplichtig?

De datum van 21 maart is niet alleen het begin van de lente, maar ook de Dag van de Leerplicht. Het doel van deze dag is om de leerplicht onder de aandacht te brengen bij leerlingen, ouders, scholen en andere betrokkenen. Hoewel in Nederland het onderwijs goed geregeld is, zijn er nog teveel jongeren die zonder diploma of startkwalificatie van …

Mis niets: meld je aan voor de nieuwsbrief!

De consulenten van het Expertisecentrum begrijpen zieke leerlingen en hun ouders. Ook weten zij veel over de verschillende ziektebeelden en de gevolgen daarvan op de onderwijsloopbaan van deze leerlingen. Kennis die we graag delen met ouders, docenten of de collega’s van de samenwerkingsverbanden. Wil jij onze blogs, interviews, tips en ideeën periodiek in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan …

Vraag: “Een leerling is langere tijd afwezig, wat kunnen wij doen als school?”

Als Expertisecentrum Ziek en Onderwijs krijgen we regelmatig vragen van docenten, ouders of van de leerlingen zelf. Een vraag die we regelmatig krijgen, gaat over langdurige afwezigheid van een leerling, bijvoorbeeld door een ernstig ongeluk of langdurige opname in het ziekenhuis. Trix van den Oever, consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen, licht enkele mogelijkheden toe. “Een leerling van onze school heeft een …

Interview: maak kennis met Hilmar Hoekstra

Hilmar is één van de twee consulenten onderwijsondersteuning die begin dit jaar haar entree maakte binnen ons Expertisecentrum. Ze verdiende haar sporen in het onderwijs, haar ervaring is breed. Zo gaf ze enkele jaren Duitse les op een middelbare school, maar stapte al snel over op het geven van bijles aan kinderen en jongvolwassenen die om diverse redenen kortere of …

Interview: maak kennis met Annemieke Trella

Begin dit jaar startten er twee nieuwe consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen bij ons Expertisecentrum. We maken kennis met Annemieke Trella, die niet alleen veel ervaring in het onderwijs heeft, maar ook jaren in de gezondheidszorg werkte. Naast haar baan als consulent is ze ook docent Engels en coördinator Tweetalig Onderwijs op een middelbare school. Annemieke is getrouwd, heeft vier volwassen …

Video: Een dag op pad met consulent Petra

De consulenten van het Expertisecentrum adviseren hoe het onderwijsproces voor langdurig of chronisch zieke leerlingen ingericht kan worden, zodat zij zich volop kunnen ontwikkelen. Daarvoor hebben onze consulenten dagelijks contact met elkaar, met de betreffende leerlingen, hun docent en hun ouders, met de betrokken artsen en verpleegkundigen, met consulenten elders in het land. Samen maken zij voor iedere leerling een …

5 redenen om jouw chronisch zieke leerling juist níet ‘uit te laten zieken’

“Ziek eerst maar even uit, daarna komt het wel goed.” Dit horen de zieke leerlingen die ik begeleid tijdens hun opname hier in het Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis regelmatig. Van hun ouders, van artsen of verpleegkundigen, of van jou als docent. Begrijpelijk, want na een griepje haalt de leerling in kwestie de daardoor opgelopen achterstand zo weer in. Dat wordt anders …