Langdurig of chronisch ziek kind in de klas? Start met een gedegen onderwijsplan.

Anja Niemeijer1. Leerling, 2. Familie, 3. Leerkracht/docent, 4. Samenwerkingsverband, 5. (para)Medici, Doelgroep, Uncategorized

Als een leerling ziek is geweest, bijvoorbeeld door griep, haalt het de daardoor opgelopen achterstand meestal zo weer in. Dat kan anders zijn het als herstel na een ziekteperiode langer dan een paar weken duurt. Dan is het fijn als samen met school een goed plan gemaakt wordt, om de leerling te helpen bij de inhaalslag. Maar wat nu als jouw leerling chronisch ziek is? Bij een kind met een chronische ziekte liggen klachten en de gevolgen daarvan altijd op de loer. Soms is je leerling te ziek om naar school te gaan, soms is hij zo moe dat hij de lange schooldagen niet vol kan houden. Maar er zijn ook momenten dat het best goed gaat en jouw leerling volledig mee kan doen. Het lastige is dat kortdurende of langdurige effecten passend bij een chronische ziekte onverwachts kunnen optreden.  Vaak is het verloop onvoorspelbaar en dat maakt het best ingewikkeld!

Meer dan alleen kennis

Voor chronisch zieke kinderen is onderwijs meer dan alleen kennis opdoen. Het betekent ook:

  • Contact met klasgenootjes, vriendjes en vriendinnetjes;
  • Structuur en afleiding: even weg uit alle hectiek rondom de vele ziekenhuisbezoeken, medicijnen en onderzoeken;
  • Houvast in de onbekende en onzekere medische wereld;
  • Voor even kind zijn zoals alle kinderen, even niet ziek zijn, even niet beperkt worden in doen en laten;
  • Een toekomstperspectief, want wie leert, bouwt aan zijn toekomst.

Een leerling met een chronische aandoening is meestal niet gebaat bij een goed bedoelde reactie van ‘rustig uitzieken’.

Opmerkingen over uitzieken en wachten tot het beter gaat stellen hem niet gerust. Ook kinderen begrijpen dat hun klas gewoon doorgaat, dat ze veel missen en dat ze die achterstand een keer in moeten halen. Onze ervaring is dat leerlingen eerder onrustig worden van de boodschap om eerst uit te zieken. De ziekte blijft namelijk!

Chronische vermoeidheid

Een bekend verschijnsel van een chronische ziekte is chronische vermoeidheid. Thuisblijven tot het beter gaat is geen optie, want ook de chronische vermoeidheid blijft en de achterstand groeit. Wij horen onze leerlingen dan ook vaak verzuchten: “Hoe moet ik dat allemaal inhalen? Ik ben al zo moe!”

Chronisch zieke kinderen verzuimen meestal vaker dan gemiddeld, door opvlamming van de ziekte of door ernstige vermoeidheid. Eén goede structurele oplossing voor de hele schoolperiode geeft betere resultaten dat symptoombestrijding per verzuim.

Onderwijsplan

Als een leerling niet goed meer ziet hoe hij alles bij moet benen en ondersteuning door de leerkracht als onvoldoende ervaart, zal het kind vaak liever helemaal thuisblijven. Dan werkt het ontbreken van een goed plan dus juist meer verzuim en achterstand in de hand.

Komen wanneer het kan en thuisblijven wanneer het niet gaat, betekent zonder goed onderwijsplan dat deze leerling bepaalde onderwerpen goed beheerst en andere volledig heeft overgeslagen. Blijven zitten betekent dat hij allerlei dingen opnieuw moet doen, die hij al wel beheerst. Wie garandeert ons dat het volgend jaar beter gaat?

Kortom, genoeg redenen die vragen om een gedegen onderwijsplan op maat voor chronisch zieke leerlingen. Denk daar samen met de ouders én de leerling over na. Er zijn allerlei mogelijkheden voor een aangepast programma, een aangepast rooster of zelfs een aangepast examen. Er zijn ook verschillende manieren om online of op afstand lessen te kunnen volgen, bijvoorbeeld met KlasseContact. Al die mogelijkheden zijn erop gericht zodat ook chronisch zieke leerlingen zich kunnen blijven ontwikkelen.