Terugblik: de 8 best gelezen blogs van 2020

December is traditiegetrouw de maand van de lijstjes, en daar doen we als Expertisecentrum uiteraard aan mee. Dit jaar publiceerden we met elkaar maar liefst 22 artikelen op onze website, op onze LinkedIn-pagina  waren het er zelfs nog meer. Heb je iets gemist, of wil je een blog nog eens teruglezen? We zetten de 8 best gelezen artikelen van 2020 voor je op een rij.

Nelis: na een valse start weer volop in de race

De overstap naar het middelbaar onderwijs is voor bijna elke leerling spannend. Voor Nelis was de eerste week van het brugklasjaar nog veel spannender. Bij hem werd juist in die allereerste week botkanker vastgesteld. Een periode van chemokuren en vele ritjes naar het ziekenhuis brak aan. En dan had Nelis ook nog een operatie in het vooruitzicht. De start van het brugklasjaar was voor Nelis dus met recht een valse start.

Kan een jongere met een chronische aandoening vanzelfsprekend rekenen op begrip?

Tijdens mijn werk als consulente heb ik heel wat chronisch zieke kinderen voorbij zien komen en het woord onbegrip hoor ik spijtig genoeg nét iets te vaak. Helaas kan de in de titel gestelde vraag dan ook niet met een volmondig ‘ja’ worden beantwoord. Hoe komt het toch dat onbegrip soms zo hardnekkig blijkt te zijn? En hoe zorg je ervoor dat er meer begrip ontstaat voor een jongere met een chronische aandoening en de daarmee samenhangende beperkingen?

Heeft u een leerling met diabetes in de klas?

De meeste kinderen in een klas zijn gezond. Toch krijg je als docent soms te maken met leerlingen die chronisch ziek zijn, je treft bijvoorbeeld een leerling met diabetes. Er is vaak veel onduidelijkheid over de verantwoordelijkheid bij diabeteszorg op scholen. Meekijken of niet bij het toedienen van insuline met een insulinepomp of een vingerprik? Meetellen van koolhydraten? Iedere school of schoolbestuur maakt een eigen afweging.

“Zieke leerlingen? Geloof in wat er wél kan!”

Na veertig jaar werken met en voor zieke leerlingen neemt Anke Lijten afscheid. Van haar collega’s bij het Expertisecentrum, de leerlingen die ze les gaf, de scholen waar ze mee samenwerkte en de collega’s in het Erasmus MC-Sophia. Anke gaat namelijk met pensioen! In dit interview blikken we terug.

Onderwijs op afstand de normaalste zaak van de wereld, voor zieke leerlingen

Afgelopen maanden waren ingrijpend voor Nederland. De overheid riep ons op om zoveel als mogelijk binnen te blijven. En dus sloten scholen eerder dit jaar hun deuren, iets wat voor zowel leerlingen als hun docenten grote impact had. Onderwijs op afstand is ineens aan de orde van de dag, voor de meeste leerlingen en docenten wennen. Voor chronisch of langdurig zieke leerlingen is het echter de normaalste zaak van de wereld: les krijgen op afstand. Onze consulenten helpen deze zieke leerlingen structureel met aangepaste lessen en lesmethoden, en dat is in de weken dat het coronavirus Nederland in zijn greep houdt niet anders. We nemen een kijkje in de levens van Julia en Lucas.

De eerste 150 dagen van Monique

Voordat ik bij het Expertisecentrum kwam werken, heb ik al verschillende leuke banen gehad. Zo heb ik onder andere ervaring in het basisonderwijs als leerkracht, intern begeleider en ambulant schoolbegeleider. Ook heb ik als educatief therapeut gewerkt in de kinderpsychiatrie. Mijn huidige werkplek is echter weer totaal anders. Ontzettend leuk om weer nieuwe dingen te leren en voor nieuwe uitdagingen komen te staan. Terugkijkend op mijn eerste maanden vroeg ik me af wat ik de afgelopen maanden geleerd heb.

Laura: de diagnose leukemie, en nu?

In april 2017 was Laura een vrolijke kleuter van bijna 5 jaar. Samen met haar broertje en ouders genoot het gezin van en met elkaar. In mei 2017 werd de diagnose leukemie bij Laura vastgesteld. Toen begon voor Laura en haar familie een traject van onderzoeken, behandelingen en afwezigheid op school. Of toch niet helemaal?

Consulenten breiden kennis over darmziekten uit

Als consulenten begeleiden wij heel veel leerlingen die vanwege ziekte langere tijd niet naar school kunnen. We krijgen te maken met leerlingen in diverse leeftijden. En niet alleen hun leeftijd varieert, ook de redenen waarom deze leerlingen afwezig zijn op school variëren sterk. Ieder ziektebeeld vertoont andere verschijnselen en vereist begeleiding op maat. Dus zorgen we als consulenten dat we een brede kennis van verschillende ziektebeelden hebben.

Wij wensen je fijne feestdagen en zien je volgend jaar graag weer terug! Wil je automatisch ons nieuws in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor onze digitale nieuwsbrief.