Tijdige inzet KlasseContact heel zinvol: leerling deelt eigen ervaring

We maken in deze blog kennis met de 16-jarige Annelies, leerlinge in 4 VWO. Annelies heeft een forse scoliose (zijwaartse verkromming van de wervelkolom). Ze staat al sinds februari op de wachtlijst voor een spondylodese, een operatie waarbij deze verkromming gecorrigeerd wordt. Ná een dergelijke operatie volgt een lang revalidatieproces en Annelies weet dat zij tijdens dit revalidatieproces voor lange tijd niet naar school kan gaan. Voor Annelies, een ambitieuze, ijverige leerling die heel graag hoge cijfers wil halen, is het idee dat ze veel lessen moet missen na haar operatie bijna ondraaglijk. Om Annelies gerust te stellen, werd in overleg met het Expertisecentrum, haar ouders en de school besloten om een KPN KlasseContact in te zetten zodra het revalidatieproces van start zou gaan. Deze afspraak maakte dat Annelies vol goede moed begon aan de periode van wachten op een oproep voor haar operatie.

Nu was Annelies vanwege haar scoliose natuurlijk al wel langer bekend met rugklachten, maar begin maart werden de pijnklachten zó ernstig dat langdurig zitten in de klas op niet altijd comfortable stoelen voor haar bijna ondoenlijk werd. Het maakte dat ze met regelmaat in de stress schoot en al snel in een negatieve spiraal belandde. Gezien de wachtlijst zou het nog een lange tijd duren voordat er uitzicht zou zijn op een afname van de pijnklachten. Annelies vertelt zelf hoe één en ander zich toch oploste:
“Natuurlijk is op school uitgebreid gesproken over mijn operatie. Het is immers best een heftige ingreep en het was vanaf het begin al meteen duidelijk dat ik na de operatie, die mogelijkerwijs in de zomer plaats zou vinden, voor langere tijd thuis zou moeten revalideren. Ik was dan ook heel blij met de afspraak tot de inzet van KlasseContact. Na mijn operatie kon ik dan vanuit huis de lessen op school volgen via een computerverbinding. Dat idee sprak me erg aan.

Zorgen over school

Tot de operatie zou ik gewoon naar school gaan, net als voorheen. Helaas liep het anders omdat ik, redelijk onverwachts, in maart meer pijnklachten kreeg en steeds meer moeite moest doen om bij de les te blijven. In eerste instantie liep ik op school rond met een flink kussen, zodat ik in ieder geval een beetje comfortabel op de harde schoolstoelen kon zitten. Een van mijn klasgenoten liep steeds met mij mee om mijn toch wel zware schooltas te dragen, want dat lukte mij natuurlijk niet. Gelukkig hebben we een lift op school, maar helaas was deze niet zo snel, zodat we steeds te laat in de klas kwamen. Heel vervelend vond ik dat. Toen de pijnklachten nog heviger werden en ik steeds vaker een lesdag moest overslaan omdat het écht niet ging, raakte ik in paniek. Iedere ochtend vroeg ik me weer af of ik die dag wel óf niet naar school kon gaan. Ik was mijn structuur en zekerheid kwijt en voor iemand met NLD (non verbal learning disability), zoals ik, veroorzaakt dat heel veel onrust. Ik maakte me druk om van alles en nog wat. Mijn grootste zorg was of ik wel over zou gaan naar 5 VWO. Ik miste immers steeds meer lessen.

KlasseContact al  vóór de operatie ingezet

Mijn mentor merkte op dat het absoluut niet goed met mij ging en deed opnieuw een beroep op het Expertisecentrum. De consulent van het Expertisecentrum kwam direct met het voorstel om KPN KlasseContact al vóór de operatie in te zetten. Heel snel, de week erná al, werd op school een computer met een beeldscherm geinstalleerd en thuis kreeg ik de beschikking over een laptop. Nu wordt er dagelijks een verbinding tussen deze twee apparaten gemaakt en zo heb ik momenteel contact met de docent en met mijn klasgenoten. Op deze manier kan ik, vanuit huis, de uitleg in de verschillende lessen volgen en met de docent en enkele medeleerlingen praten. Als ik een vraag heb, kan ik door een druk op een knop op mijn laptop, op de computer in het klaslokaal een lampje laten branden. De docent ziet dat meteen en kan direct op mijn vraag reageren.

In het begin ging de verbinding wel eens mis, hoor, en ook drukte ik af en toe wel eens op de verkeerde knop waardoor er geen verbinding tot stand kwam maar feitelijk heb ik daardoor maar een enkele les gemist. Verder vond ik het in eerste instantie ook wel eens jammer dat ik vanuit huis eigenlijk alleen díe leerlingen in de klas kon horen die dicht bij de docent in de buurt zaten. Mijn ouders vonden dat juist een voordeel: zij zijn van mening dat ik me daardoor beter kan focussen op de docent, zonder afgeleid te worden door leerlingen achterin de klas. En nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat zij daar wel gelijk in hebben.

Ik ben nu, ondanks mijn rugproblemen, volledig bij met mijn lesstof, heb prima cijfers en ga gewoon met een prachtig rapport naar het volgende leerjaar. Mijn operatie staat inmiddels gepland voor eind juli en ik ben er klaar voor. Ik hoef me helemaal geen zorgen meer te maken over school en als het nieuwe schooljaar begint en ik nog volop aan het revalideren ben, dan gaan we gewoon door met KlasseContact. Voor mij werkt het nu al fantastisch.”