virtual reality

VR: droom of realiteit?

Wat is het dat jonge kinderen vandaag de dag graag doen in hun vrije tijd? Het zal niemand verbazen dat zij graag videospelletjes spelen, enthousiast filmpjes op YouTube of Netflix bekijken of met grote aandacht de belevenissen van hun favoriete vlogger volgen. Maar als het even kan, bij mooi weer, willen ze naar buiten: lekker rennen, actief een potje voetballen in de straat of rondhangen met hun vriendjes, naar de sportclub om met hun team te trainen of zich uitleven in de speeltuin of in het bos. Samen bezig zijn maakt dat je de tijd vergeet en je je weer fit, energiek en vrolijk voelt. Maar voor chronisch zieke kinderen is buitenspelen, samen voetballen of trainen helaas niet altijd weggelegd. Daar is nu een oplossing voor: Virtual Reality!

Niet voor alle kinderen

Zieke kinderen zijn soms lang aan hun bed gekluisterd en hebben weinig energie. Ze moeten vaak lange behandelingen in het ziekenhuis ondergaan, bijvoorbeeld wanneer ze aan de (nier)dialyse liggen of moeten wachten tot hun medicijnen via een infuus in hun lichaam opgenomen zijn. Ze zitten in een rolstoel of liggen in isolatie, waardoor ze lange tijd niet naar school kunnen en geen vriendjes kunnen zien. Samen buiten spelen en activiteiten ondernemen is voor deze kinderen geen optie.

Nieuwe techniek

Virtual Reality kan daar verandering in brengen. Virtual Reality is een computertechniek waarmee je, door gebruik te maken van een speciale VR-bril in combinatie met een headset, je even in een andere wereld waant. Een wereld in 3D, waar je zelf kunt kiezen welk spel je wilt spelen. Wil je verstoppertje spelen, voetballen, een hut bouwen? In een virtuele wereld zijn er veel mogelijkheden. Fantaseer je eigen spel en nodig je vriendjes of je familie uit om mee te doen. Zet de headset op, kies je eigen ‘avatar’ en vergeet even dat je ziek bent en alleen in dat ziekenhuisbed ligt.

Afleiding

De inzet van Virtual Reality bij langdurig zieke kinderen zorgt in een verdrietige, lastige periode voor afleiding. Dit maakt dat patiëntjes vervelende ingrepen meer ontspannen tegemoet gaan en als minder pijnlijk ervaren. Langdurige behandelingen lijken voor het gevoel minder lang te duren. Tijdens hun opname in het ziekenhuis kunnen ze met klasgenootjes in contact blijven door samen virtueel ‘buiten’ te spelen. En dit helpt hen om zich beter te voelen, zowel fysiek als mentaal.

En de droom werd even werkelijkheid

Sinds kort beschikken de consulenten Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen over een aantal VR-sets die we kunnen inzetten bij langdurig zieke leerlingen. Op deze manier hopen we nog beter in de behoeften van deze groep leerlingen te kunnen voorzien. En het is heerlijk om te horen dat een langdurig zieke leerling vervolgens zegt: “Het was net alsof ik weer op het schoolplein aan het rennen was!”

Afbeeldingen afkomstig van PlaygroundVR